BST-Dintelsas b.v. - Sasdijk 18 - 4671 RN - Dintelsas - tel: 0167-52 80 23 - bst@worldonline.nl


'Meerdere motoren aan één keerkoppeling'




Foto: Hans Heynen

Het Franse Masson heeft een aantal keerkoppelingen en tandwielkasten ontwikkeld waarop één tot drie dieselmotoren kunnen worden aangesloten. Dat maakt het mogelijk om kleinere motoren te gebruiken voor de voortstuwing en het beschikbare vermogen aan te passen aan de vraag, zoals ook bij dieselelektrische systemen gebeurt.

Door Hans Heynen

Helemaal nieuw is het systeem overigens niet. ‘De eerste keerkoppelingen met twee ingangen zijn 35 jaar geleden ontwikkeld’, zegt vertegenwoordiger Sander Snoek van ADS Van Stigt in Gorinchem. De grootste Europese vertegenwoordiger van Masson. ‘Daarmee kon men met gemariniseerde truckmotoren, zoals DAF, Iveco, Scania en Volvo, de concurrentie aangaan met de zwaardere scheepsmotoren. Zo staan er op de Furie 3 van BST Dintelsas vier DAF-motoren voor twee keerkoppelingen. Het systeem raakte wat in de vergetelheid, maar staat nu weer volop in de belangstelling. De zoektocht naar flexibele, schone en zuinige voortstuwingen maakt deze kasten weer interessant. Wanneer je zuiniger en schoner wilt varen kan het slim zijn terug te gaan naar kleinere motoren of een grote en een kleine motor te combineren.’

Een voorbeeld is het ms Alm, waar twee 520 pk Volvo’s voor één keerkoppeling staan. De al wat oudere motoren zijn een paar jaar geleden uitgerust met katalysatoren en roetfilters. ‘Kleinere motoren zijn daar makkelijker en goedkoper mee uit te rusten. Om roetfilters en katalysatoren goed te laten werken is het bovendien belangrijk de motoren steeds voldoende zwaar te belasten. Wanneer de uitlaatgassen te koud zijn werken ze niet goed. Met twee motoren op één keerkoppeling kun je er één afzetten wanneer je minder vermogen nodig hebt, zodat de andere goed belast blijft’, zegt Snoek.

Met zware motoren in de op- en kleine in de afvaart

De op de Alm gebruikte keerkoppeling heeft twee ingangen aan de voorzijde. De koppeling is zo breed dat twee motoren er naast elkaar voor passen. ‘Je hebt die breedte overigens niet alleen voor de motoren nodig, maar ook omdat er twee reducties, twee keerkoppelingen en vier lamellenkoppelingen (twee voor vooruit en twee voor achteruit) in de kast zitten. Elke motor heeft een eigen reductie met keerkoppeling. Ze kunnen onafhankelijk van elkaar worden gekoppeld aan het rondsel van de uitgaande as. Afhankelijk van de reductie zijn de kasten geschikt voor 1000 tot 1100 pk.’

(Bron: 'Schuttevaer')

Maart 2012


BST-Dintelsas b.v. - Sasdijk 18 - 4671 RN - Dintelsas - tel: 0167-52 80 23 - bst@worldonline.nl