BST-Dintelsas b.v. - Sasdijk 18 - 4671 RN - Dintelsas - tel: 0167-52 80 23 - bst@worldonline.nl


'Margreta dicht in Dordrecht '




Foto:



MOERDIJK, 16 januari 2009 09:00 - Het ms Margreta is weer dicht en is gisteren op eigen kracht naar Dordrecht gevaren. Daar ligt het schip nu te wachten tot bekend is welke werf het schip gaat repareren. Daarover wordt nog onderhandeld.

De zeegaande chemicaliëntanker Sichem Anne en het binnenvaartcontainerschip Margreta kwamen zondagmiddag op de kruising van het Hollandsch Diep en de Dordtsche Kil met elkaar in aanvaring. De Margreta liep daarbij een gat van drie bij drie meter op. Om de Margreta voor zinken te behoeden zetten de bergers de Margreta tussen de kribben bij de Moerdijkbrug.

Repareren
‘Alle toeters en bellen zijn weg', meldde eigenaar Gerrit Idzenga van het ms Margreta woensdag. Bijna alle hulpverleners waren toen inmiddels vertrokken. ‘De schade aan het schip is natuurlijk enorm. Wij hebben niet alleen schade aan het casco, maar een groot deel van de lading is verloren gegaan. Ongeveer tweederde van de containers heeft onder water gestaan.'

De bergers begonnen direct nadat het schip leeg was van containers, met een noodreparatie. Eerst werden hele zware profielbalken in het gangboord aangebracht zodat het schip niet kon knikken of plooien. Daarna werd het gat met platen dicht gemaakt. ‘Dat was heel veel werk', vertelt berger Reinier van der Zee van BST Dintelsas. ‘Wij waren 24 uur per dag aan het werk. Vooral het onderwater lassen vergde heel veel tijd. Wij zijn dinsdagavond begonnen en donderdagmiddag kon de Margreta op eigen kracht naar Dordrecht. Daar blijft het schip liggen tot bekend is welke werf het schip gaat repareren. De containers staan allemaal in laadbakken bij de containerterminal in Moerdijk. Die wachten op afhandeling door de ladingexperts. Misschien zit er ook nog wel wat werk voor ons in en kunnen we helpen met het overpakken van de containers.

Meer ijsschade
Van der Zee is overigens nog niet helemaal klaar met zijn bergingswerk. Hij heeft ook veel werk aan gezonken schepen die door het ijs lek raakten. Zo heeft hij nog wel wat werk aan een beurtscheepje wat door ijs het ijs lek sloeg in de haven van Dintelmond. Ook kreeg hij te maken met een lek motorjacht en sleepbootje. Ook bij deze schepen was het ijs verantwoordelijk voor het lek.

(Bron: 'Schuttevaer')

Foto's:

Januari 2009


BST-Dintelsas b.v. - Sasdijk 18 - 4671 RN - Dintelsas - tel: 0167-52 80 23 - bst@worldonline.nl