BST-Dintelsas b.v. - Sasdijk 18 - 4671 RN - Dintelsas - tel: 0167-52 80 23 - bst@worldonline.nl


'Bulbsteven dwars door dubbele wand in container'




Foto:



MOERDIJK, 14 januari 2009 09:00 - ‘Als jij even een tandje bijzet, dan neem ik een tandje terug.' Zo moet ongeveer de afspraak hebben geluid die de loods van de zeegaande chemicaliëntanker Sichem Anne en de schipper van het binnenvaartcontainerschip Margreta zondagmiddag maakten op de kruising van het Hollandsch Diep en de Dordtsche Kil. Ze zagen elkaar van ver aankomen, maar het duurde lang voordat op de schepen doordrong dat de afspraak niet werkte en een grote klap onvermijdelijk werd.

De bulbsteven van de Sichem Anne boorde zich luttele meters voor het stuurhuis van de Margreta dwars door de dubbele wand van het schip en drong zelfs diep door in een van de containers in het ruim. ‘Een gat zo groot dat je er met een auto naar binnen kunt', verklaarde een ooggetuige. Het ruim stroomde razendsnel vol water.

De Margreta (135 x 14,20 meter) voer zondagavond 11 januari met 213 teu (3300 ton) op het Hollandsch Diep net beneden de Moerdijkbruggen in de dalvaart richting Antwerpen. De lege maar niet ontgaste Sichem Anne kwam vanaf het Zuid-Hollandsch Diep en wilde de Kil op. Precies op de kruising van het Hollands Diep en de Dordtse Kil kwamen ze elkaar tegen. De bulbsteven sloeg aan bakboord een gat van drie bij drie meter in de zij van de Margreta. De containers schoven en alle losse spullen aan boord vlogen door het schip. Maar de vierkoppige bemanning bleef overeind en ongedeerd.

Beide schepen sidderden na van de klap. Nog voordat de opvarenden waren bekomen van de schrik werd hulp ingeroepen. Toen poolshoogte werd genomen was direct duidelijk dat de Margreta snel zou zinken.

Ook de Sichem Anne liep schade onder de waterlijn op, maar ze liep geen direct gevaar en werd naar Dordrecht gedirigeerd.

Te groot gat
De Margreta moest zichzelf nog bijna een uur drijvende houden, voordat de bergingssleepboot Furie 3 van BST ter plaatse kon zijn. Eerder was een klein slepertje van Muller ter plaatse, maar die kon weinig uitrichten.

Toen de Furie 3 en de KNRM uit Dordrecht eenmaal langszij kwamen werd geprobeerd het gat in het ruim te dichten met matrassen en bergingszeilen. Het inzetten van pompen hielp vrijwel niet, het water bleef binnenstromen en steeg tot enkele centimeters onder de machinekamerdeur. Maar ook de matrassen richtten weinig uit, ze spoelden direct weg. Het scheelde niet veel of de Margreta zou zinken. Daarop drukten de slepers het schip buiten de vaargeul tussen twee dammetjes nabij camping Moerdijk aan de grond en probeerden haar zo hoog mogelijk tussen de kribben te houden.

In de nacht arriveerde de kraan Ahoy 25 om de containers zo snel mogelijk uit het schip te halen. De bergers waren er tot dan toe in geslaagd de machinekamer droog te houden, maar in het ruim stond inmiddels 2,50 meter water. ‘Het water stond twee keer tot op de drempel', aldus een van de bergers. ‘We hebben haar echt net boven kunnen houden. De man van de EFM stond te stuiteren van de stress.'

De bovenste lagen containers waren nog droog, de onderste laag stond onder water. Die bleek veel te zwaar voor de Ahoy 25. Het wachten was toen op de offshorekraan Dina M. van Stemat met een hefvermogen van 350 ton. Er stonden negen containers met gevaarlijke stoffen onder in het schip, waaronder chloorazijnzuur en benzeen, maar ook die konden uiteindelijk veilig worden geborgen. De laatste containers werden dinsdag uit de Margreta gehaald.

Dinsdagavond en -nacht werd met man en macht gewerkt om de Margreta zover te herstellen dat ze naar een veilige haven kan worden gebracht voor reparatie. Toen pas was het gevaar geweken.

Schuldig
Over de vraag wie verantwoordelijk is voor de aanvaring, kon dinsdag nog niemand een uitspraak te doen. Zowel de waterpolitie als IVW zijn nog met een onderzoek bezig. De vraag is bijvoorbeeld welk schip zich op het moment van de aanvaring op het hoofdvaarwater bevond. Omdat het hoofdvaarwater een bocht maakt van het Hollandsch Diep naar de Dordtsche Kil, kwamen beide schepen uit een nevenvaarwater. De Sichem Anne was daarbij geulgebonden en voerde daarvoor een zwarte cilinder. Met een diepgang van meer dan vijf meter kon de tanker maximaal tachtig meter uitwijken en zou dus voorrang moeten krijgen.

Eigenaar Gerrit Idzenga van de Margreta houdt het voorlopig op een inschattingsfout. ‘Mijn kapitein heeft over de marifoon de afspraak gemaakt dat de Sichem Anne achterlangs zou kruisen. Wie nu de fout heeft gemaakt, weet ik niet. Dat moet juridisch maar worden afgewikkeld. Het is de vraag wie, waar en wanneer op het hoofdvaarwater zat en hoe de regel over de geulgebonden vaart werkt. Het is natuurlijk niet het kleinste vaarwater daar.'

Droom
Een van de weinige getuigen van de aanvaring was scheepsspotter Huug Pieterse. ‘Ik reed over de Moerdijkbrug, zag de zon boven de Shell-raffinaderij en besloot naar beneden te lopen om een fotootje te maken. Even later hoor ik een gigantische knal, draai ik mij om en zie ik de Sichem Anne op de Margreta zitten. Ik heb het voorspel natuurlijk niet gezien, maar moest wel een verklaring bij de waterpolitie afgeven. Het zijn speculaties, maar volgens mij voer de Sichem Anne op het hoofdvaarwater. Wat mij verder opviel was, dat de Margreta onder zo'n rare hoek lag. Ik denk dat de schipper nog koers naar bakboord heeft gezet om weg te kunnen komen.

‘Hoewel het natuurlijk heel erg is, is dit ook wel gelijk de droom van elke scheepsspotter.' (EvH)

(Bron: 'Schuttevaer')

Foto's:

Januari 2009


BST-Dintelsas b.v. - Sasdijk 18 - 4671 RN - Dintelsas - tel: 0167-52 80 23 - bst@worldonline.nl