BST-Dintelsas b.v. - Sasdijk 18 - 4671 RN - Dintelsas - tel: 0167-52 80 23 - bst@worldonline.nl


'Margreta gespietst door bulbsteven'




Foto: Huug Pieterse

Door: Hessel de Ree - BN de Stem

MOERDIJK - Om te zeggen dat bemanningen en omgeving aan een ramp zijn ontsnapt, is wellicht overdreven, maar het had erger kunnen aflopen met de twee schepen die zondagmiddag op het Hollandsch Diep tegen elkaar zijn gebotst.

Negen van de bijna honderdvijftig containers aan boord van het zwaar beschadigde binnenvaartschip Margreta (135 meter) bevatten giftige stoffen, maar die kwamen niet vrij. De zeegaande chemicaliŽntanker Sichem Anne had net een lading zeer brandbare pyrolysebenzine bij Shell in Moerdijk gelost en was leeg. "Maar dat betekent niet dat er geen gevaar was. De tanker was nog niet ontgast", verduidelijkt woordvoerder Ed Kraszewski van het Korps Landelijke Politiediensten. De sigaarvormige bulbsteven van de tanker raakte lek. Het schip ligt nu in Dordrecht ter reparatie.

Hoe het kan dat twee moderne, met geavanceerde radar- en communicatieapparatuur uitgeruste vrachtschepen overdag en bij goed zicht op elkaar botsen, is vooralsnog een raadsel. Eigenaar Geert Idzenga van de Margreta bevestigt dat er kort voor het ongeluk nota bene contact is geweest tussen beide vaartuigen. Of de kapitein van zijn schip en de loods op de tanker elkaar niet goed hebben begrepen, durft hij niet te zeggen. "Een taalprobleem was er niet, maar het staat vast dat de schepen elkaar op een verkeerd moment hebben gekruist." De politie stelde al vast dat er geen alcohol is het spel was. Ze doet onderzoek naar de oorzaak. De botsing gebeurde toen het zeeschip komende vanaf Shell Moerdijk de Dordtse Kil wilde op varen. Uit tegenover gestelde richting voer de Margreta, die volgens experts onder normale omstandigheden voorrang moet geven aan het 'vaargeulgebonden' zeeschip.

Schipper Reinier van der Zee van de Dinteloordse blusboot Furie 3 was zondag als een van de eerste hulpverleners aanwezig. Hij zegt dat de tanker het binnenvaartschip letterlijk heeft gespietst: "De bulb is door de eerste en tweede huid heen gegaan en vervolgens anderhalve meter diep in een container gedrongen. We hebben nog geprobeerd het twee bij drie meter grote gat provisorisch met een bedmatras te dichten, maar het water bleef komen." Door de zinkende Margreta snel op een zandbank bij de Moerdijk te duwen en daar tot en met gisteravond te houden, wisten de Furie en een duwboot het schip te redden. Het met een kraan van boord halen van de containers gaat nog zeker tot vanavond duren. "Bij die operatie hebben we tot nog toe alleen een beetje chloor geroken, vermoedelijk uit de kapotte container", zegt Van der Zee. De containers met gif zitten onderin het schip en staan onder water. "Duikers moeten de haken aanpikken. Dat is een lastige klus", aldus de berger. Het plan is om later een stalen schot in de Margreta te lassen. Het schip kan dan goeddeels worden leeggepompt en drijvend gemaakt.

(Bron: 'BN DeStem')

Foto's: Jonathan Smedeman

Januari 2009


BST-Dintelsas b.v. - Sasdijk 18 - 4671 RN - Dintelsas - tel: 0167-52 80 23 - bst@worldonline.nl