BST-Dintelsas b.v. - Sasdijk 18 - 4671 RN - Dintelsas - tel: 0167-52 80 23 - bst@worldonline.nl


'Zinvol geweld op ijs van de Dintel'




Foto: BST Dintelsas

Door: Hessel de Ree - BN de Stem

STAMPERSGAT - Het vuistdikke natuurijs op de Dintel protesteert uit alle macht, maar tegen de krachten van de Furie 3 is het niet bestand.

Piepend en krakend bezwijkt de transparante laag onder het driehonderd ton zware bergingsschip. Vijftienhonderd paardenkrachten duwen de vijftien centimeter dikke stalen steven moeiteloos door de bevroren rivier. "Zo", constateert schipper Reinier van der Zee droogjes, "hier wordt voorlopig niet meer geschaatst."

De Dinteloordse eigenaar van het bergingsbedrijf BST schept zichtbaar genoegen in de vernieling van het natuurijs. Het is dan ook geen vandalisme, maar zinvol geweld, op last van Suiker Unie die de Furie vrijdagmorgen als ijsbreker heeft ingehuurd. Vanaf de Manderssluis bij thuishaven Dintelmond heeft de brandblusboot het Belgische binnenvaartschip Sikkim in zijn kielzog. De dankbare schipper vervoert een lading kalksteen naar de suikerfabriek in Stampersgat, die zonder het breekwerk van de Furie onbereikbaar is door de ijsgang.

Het geweld van het barstende ijs staat in schril contrast met het stille, aangevroren winterlandschap dat langs glijdt. Wilgen verliezen hun extra diep doorhangende, witte takken in de rivier. Glinsterende rijpkristallen dwarrelen van broze rietkragen. Honderd meter voor het brekende kabaal krabbelt een vos over het rivierijs naar de overkant. Honderden wilde eenden op en rond kleine wakken vliegen op het laatste moment op. Een paar meter verder al glijden ze verontwaardigd snaterend over de spiegelgladde landingsbaan. Links klapwiekt een zilverreiger haast onzichtbaar voor de ijle ochtendzon de bevroren mist in. "Tjonge", prevelt de schipper, "dit is toch net een sprookje?"

De realiteit is dat de kade van de suikerfabriek al na een krap uurtje in zicht komt. "Kijk", wijst Van der Zee, "daar ligt die Franse cementspits nog vast in het ijs." De Fransman strandde vijf dagen geleden in een ultieme poging om door het groeiende ijs zijn afnemer in Oudenbosch te bereiken. "En als hij mij niet inhuurt, zit hij daar over drie weken nog muurvast", weet Van der Zee zeker. De Franse schipper neemt via de marifoon meteen contact op met de Furie. Maar gelet op de flinke kosten van een bevrijdingsoperatie en de relatief goedkope en niet bederfelijke lading, blijft hij waarschijnlijk nog wel even gevangen in het ijs. "Een paar uur breken, kost een paar duizend euro's. Dat lijkt duur. Maar mijn boot verbruikt 300 liter gasolie per uur en ik moet straks een nieuwe coating op het onderschip laten aanbrengen", schetst de Dinteloorder de kosten.

Bij de kade loopt zelfs de Furie met een schok vast in het ijs: "Zo, dat is lekker dik hier, effe een dotje gas erbij." Links en rechts van de boeg klappen dikke schotsen omhoog. Van der Zee en de Furie zijn in hun element. In een mum van tijd maalt en beukt het arctische sloopteam het rivierijs voor de suikerfabriek aan gruzelementen.

Vandaag moet de Furie weer aan de slag, want de Sikkim wil ook weer terug en maandag heeft Suiker Unie de boot opnieuw gecharterd. Niet voor alle bedrijven is de vorst vervelend. Van Van der Zee, die ooit voer op een ijsbrekend transportschip in de Baltische Zee, mag het weer zo streng gaan vriezen als in 1997. "Toen moesten we zelfs op het Volkerak breken: ijs tot zeventig centimeter dik. Ik nam telkens een aanloopje, schoof over het ijs en zakte er vervolgens doorheen." Op de rivier is breken onder zulke omstandigheden uit den boze. "De ijsdruk die dan ontstaat, is zo groot dat je de schotsen dwars door de romp van een polyester plezierbootje heen perst."

(Bron: 'BN DeStem')

Foto's: BST Dintelsas

Januari 2009


BST-Dintelsas b.v. - Sasdijk 18 - 4671 RN - Dintelsas - tel: 0167-52 80 23 - bst@worldonline.nl