BST-Dintelsas b.v. - Sasdijk 18 - 4671 RN - Dintelsas - tel: 0167-52 80 23 - bst@worldonline.nl


Geknakt schip weer boven water




Schip zinkt in haven Moerdijk

Door Joep Trommelen

Dinsdag 08 juli 2003 - MOERDIJK - De met 1500 ton marmer geladen binnenvaarder Delos is gisteravond in de centrale insteekhaven van het industrieterrein Moerdijk in tweeŽn gebroken. Het achterste deel zonk, de vier bemanningsleden wisten zich te redden door overboord te springen.
De schipper, zijn vrouw en zoon, een matroos ťn een hond werden met behulp van de kraan die het schip aan het laden was naar de kade gebracht. Daar konden ze met behulp van een touwladder omhoog klimmen. De hond werd in de bak van de kraan aan wal gezet. De Delos brak even na 18.00 uur in tweeŽn op het moment dat het grootste deel van het ruim al geladen was en de kraan het voorstuk nog moest vullen. Drie bemanningsleden zaten op het moment van het ongeluk achter in de kajuit. De vierde gaf aanwijzingen aan de kraanmachinist op het voorste deel van het schip. De achterste helft van het in 1964 gebouwde schip (85 meter lang) zonk na een kwartier. De voorste helft bleef boven water, omdat ze niet geladen was. Brandweer, politie en twee ambulances waren snel ter plaatse toen de melding kwam dat er vier personen aan boord van de Delos waren. Maar zij konden onverrichter zake weer naar huis.
De familie Bruinsma uit Zwijndrecht lag met het schip Devotion vlakbij de Delos en zag het ongeluk gebeuren. Renate Bruinsma: "De kinderen zagen het, sloegen alarm en mijn man is er meteen naartoe gevaren. Gelukkig is er niets ernstigs gebeurd, die mensen konden zelf de kant op komen. We schrokken erg, want ons schip is een paar jaar geleden op het Amsterdam-Rijnkanaal gezonken na een aanvaring." De politie kon gisteren nog niets zeggen over de oorzaak van het ongeval.

 
Geknakt schip weer boven water

Door Frank Timmers

Vrijdag 11 juli 2003 - MOERDIJK - Het maandagavond gezonken schip Delos is gisterochtend geborgen in de haven van Moerdijk. Na een intensieve voorbereiding was het schip binnen een kwartier boven water. Alles was er nog. "Ik liep zo naar de jas van mijn vrouw en pakte de portemonnee er uit", zegt schipper Cor van Weel. Hij heeft hectische dagen achter de rug. "We hadden net gegeten", begint hij zijn relaas van maandagavond. "Mijn zoon stond bij het ruim, vlakbij de plaats waar het schip is geknakt. We hoorden een grote klap en schoten overeind. Onze zoon rende naar de hut, daar hebben we reddingsboeien gepakt en vervolgens zijn we overboord gesprongen."
Ondanks de schrik verliep vervolgens alles voorspoedig. De verzekeraar heeft Smit Salvage opdracht gegeven om de Delos te bergen. Vanaf dinsdag is het ruim met boeien gemarkeerd. De kraan die het schip met marmer had geladen, mocht het nu onder water lossen. Anderen waren in de weer met de olievlek die zich om de boot verspreidde. "Met oilbooms is de vlek geÔsoleerd en vervolgens met een speciale oppervlaktezuiger opgezogen. Gelukkig stond de wind gunstig zodat de olie in de haven bleef", zegt havenmeester Ruud Verhulst van het Havenschap Moerdijk. Volgens hem is de schade voor het milieu beperkt gebleven, ook al omdat de olie vluchtig was. De Delos had 6000 liter dieselolie en motorolie aan boord. Drie zogenoemde bokken, pontons met een kraan daarop, hebben woensdag stroppen aangebracht rondom het schip. Gisterochtend vroeg is de Delos opgetild. Na het leegpompen wordt het schip naar een dok gebracht voor reparatie. Het geknakte deel wordt er volledig tussenuit gezaagd en vervangen door een nieuw stuk.

"Daarnaast is er een hoop werk te doen aan het woongedeelte", zegt schipper Van Weel. Hij staat voor een groot raadsel in de zoektocht naar de oorzaak. "Voor alle technici is het onverklaarbaar. We laden al dertien jaar op deze manier en het deel waar de boot is geknakt, is pas vijf jaar oud."

Bron: BN DeStem

 
Delos niet gebroken

De schade aan het ms Delos, dat vorige week maandag bij het laden van marmersplit in Moerdijk zonk, blijkt mee te vallen. In plaats van gebroken, is het beunschip in het midden geplooid en alleen ter hoogte van de gangboorden gescheurd. Volgens EFM is de Delos niet total loss. De verzekering gaat voor reparatie.
Het contract voor het lichten ging naar de bergingsbedrijven Smit Salvage en Schaafstra Bergingen. BST Dintelsas werd ingehuurd voor duik- en andere assistentie, terwijl het Zeehavenbedrijf Dordrecht de vlotkraan Ahoy 25 leverde voor het leegknijperen van het ruim. Daarmee werd dinsdagmiddag al begonnen, nadat de bok Ajax was gearriveerd om de nog boven water uitstekende kop van het beunschip vast te houden. Woensdagmiddag kwamen de Taklift 3 en de Leendert-Jan van Schaaftra uit Drimmelen ter plaatse, zodat de drie bokken de 700 ton wegende Delos in de stroppen konden nemen.

Bron: Schuttevaer



Juli 2003


BST-Dintelsas b.v. - Sasdijk 18 - 4671 RN - Dintelsas - tel: 0167-52 80 23 - bst@worldonline.nl