BST-Dintelsas b.v. - Sasdijk 18 - 4671 RN - Dintelsas - tel: 0167-52 80 23 - bst@worldonline.nl


'Berger: Speciale haven voor calamiteiten'





Vrijdag 20 mei 2005 - DINTELOORD – Directeur Reinier van der Zee van bergingsbedrijf BST Dintelsas in Dinteloord pleit voor het aanwijzen van een ‘calamiteitenhaven’ voor schepen in nood. Het duurt volgens hem nu veel te lang voordat een berger weet waar hij een schip mag helpen.

Aanleiding is de brand op de duwbak Betty G., afgelopen weekeinde. Personeelsleden van BST zijn drie dagen bezig geweest met het nablussen en overslaan van de lading van de Betty G. Het met geperst zaagsel geladen schip vloog vorige week donderdag bij de Amercentrale door broei in brand. Van de autoriteiten mocht het smeulende schip (er was vooral veel rookontwikkeling) eigenlijk nergens naartoe, niet naar Moerdijk, niet naar Rotterdam.

Bij de bestrijding van de brand waren behalve BST Dintelsas ook de brandweer, Rijkswaterstaat, de Havendienst Moerdijk, de Milieudienst, de provincie en de haven van Rotterdam (waar de Betty G. gelost zou worden) betrokken. De autoriteiten kwamen er echter niet uit. De Betty G. mocht van de Regionale Milieudienst niet bij de Amercentrale blijven liggen, vanwege de rook en de stank. Van der Zee: „Maar we mochten het schip ook niet de haven van Moerdijk of naar Rotterdam slepen. Uiteindelijk is er tot diep in de nacht vergaderd voordat we toestemming kregen het schip toch op het Bergsche Veld voor anker te laten gaan, op de plaats die voor duwbakken gereserveerd is.“

Volgens Van der Zee is de gang van zaken typerend. „Er zijn nu 36 uur voorbijgegaan voordat er een besluit werd genomen. Nu gaat het in dit geval om een vrij klein incident. Maar wat als er een tanker met chemicaliën in de problemen komt? Eigenlijk moet er een overkoepelende instelling zijn voor een snel besluit. Dat verloopt nu over veel te veel schijven. Het aanwijzen per regio van een ‘calamiteitenhaven zou een oplossing zijn.“

De Moerdijkse havenmeester Udo Uiterwijk zegt de berger heel goed te begrijpen. Maar het aanwijzen van een calamiteitenhaven is voor hem niet aan de orde.

„Ik had in dit geval graag willen horen dat men met de bak naar Moerdijk wilde komen. Nu werd ik ‘s avonds gebeld: ‘we komen er aan, in welke haven wilt u het hebben?’ Ik heb toen alarm geslagen en met de brandweer overlegd. Vergeet niet dat we het hier hebben over een van de drukst bevaren routes van Nederland. Daarom hebben wij het schip geweigerd.“

Volgens Uiterwijk is de oplossing simpel. „Het ligt voor de hand: overleg vanaf het begin met alle betrokken instanties. Nu gebeurde dat veel te laat.“

Uiteindelijk is de Betty G. naar het Bergsche Veld ten oosten van de Moerdijkbrug gesleept en voor anker gegaan. Daar is de smeulende vracht door BST verder geblust en overgeladen in zogeheten ‘beunbakken’. Daarin stond dertig centimeter water om oplaaien van het vuur te voorkomen.

(Bron: 'BN/De Stem')

Mei 2005


BST-Dintelsas b.v. - Sasdijk 18 - 4671 RN - Dintelsas - tel: 0167-52 80 23 - bst@worldonline.nl